Härnösand kommun fick ansvar att hjälpa 75 personer som flytt från kriget i Ukraina. Samtliga av de vuxna har arbete och barnen går i skolan. Kommunen har byggt upp ett system som baseras på tidigare erfarenheter, engagemang och en vilja att nyanlända ska må bra, berättar Mikaela Öhlund och Sanna Hellberg på arbetslivsförvaltningens integrationsavdelning i Härnösand.
Under flyktingvågen 2015 bildades en träffpunkt som kom att kallas “Lokalen” i Härnösand där nyanlända kunde få hämta kläder, mat och andra förnödenheter. På Lokalen fanns också möjlighet att ställa frågor om allt möjligt, till exempel om hur samhället fungerar, hur man ska göra som nyanländ eller vilka blanketter man ska fylla i. Under flyktingvågen låg huvudansvaret för träffpunkten på ideella organisationer och civilsamhället, något som kommunen i längden inte märkte var bra.
– Det var inte hållbart att ideella krafter tog slut på sig själva, säger Sanna Hellberg.
När kriget i Ukraina bröt ut mars 2022 bestämde sig kommunen att själva ta på sig ansvaret för träffpunkten med stöd från civilsamhället, utifrån aktörernas egna förutsättningar. Det visade sig vara ett koncept som både var mer hållbar, skapade ett bättre samarbete mellan aktörer och gav kommunen en möjlighet att komma närmare de berörda migranterna samt se vad för typ av stöd som behövdes. När det inte längre fanns behov av en träffpunkt ersattes det istället av ett språkkafé och drop-in där man som nyanländ kunde få sina frågor besvarade. En fördel är att viktiga aktörer i Härnösand ligger nära varandra på kontor i samma hus eller i hus bredvid varandra, till exempel Arbetsförmedlingen, Migrationsverket och kommunen.
– Om någon hade frågor om arbete är det bara att följa med dem till Arbetsförmedlingen, säger Mikaela Öhlund.
Det är tydligt att småskaligheten har varit en viktig del i att få samarbetet att fungera väl. Men både Mikaela Öhlund och Sanna Hellberg är övertygade om att deras koncept och typ av samarbete även skulle fungera i en storstad. I grunden handlar konceptet om ett individanpassat stöd och samarbete mellan och inom myndigheterna. Kommunen jobbar emot att personer ska hänvisas runt i olika myndigheter och hamna mellan stolarna, istället ser man till att så snabbt som möjligt ge svar på personers frågor och ta vara på deras tidigare erfarenheter och meriter. Det ska inte vara byråkratiskt svårt för personer att få hjälp, det är kommunens ansvar att se till att de fungerar för de 75 personer som Härnösands kommun ska hjälpa, ett ansvar som det också är tydligt att kommunen tar på allvar.