Faktum är att vi fått ytterligare en praktikant: Tony Zolomyan, som tidigare haft en deltidsanställning i projektet byter nu titel till praktikant eftersom han genomför sin praktik i Disabled Refugees Welcome – Rätten Till Arbete (DRW – RTA). Tony läser kandidatprogrammet i pedagogik och folkhälsovetenskap på Stockholms universitet.
Här är Tonys presentation med hans egna ord:
Jag heter Tony Zolomyan och är född och uppväxt i en armenisk familj i Syrien. Tack vare det armeniska samhället fick jag gå på en ordinarie armenisk grundskola som inte särbehandlade mig fast jag var det enda barnet med synlig funktionsnedsättning (CP-skada) i skolan.
I Syrien hade jag ett väldigt fint liv. Jag hade två jobb samtidigt, många goda vänner och var engagerad och aktiv i ett antal föreningar för personer med funktionsnedsättning. Jag fick flera förtroendepositioner, bland annat som vice ordförande.
Med målet att komma in på Aleppos universitet började jag läsa på motsvarande ett svenskt gymnasiekomvux. Men när kriget bröt ut 2011 blev det mycket svårt att leva i Aleppo och redan 2013 bestämde jag mig för att utvandra till Sverige.
Jag lärde mig svenska ganska snabbt genom att gå igenom SFI, grundskola och gymnasiet på Komvux plus att jag under många år ständigt sökte jobb utan att lyckas. Men 2021 började jag studera både Funktionsnedsättning och samhälle I, grundkurs, 30 HP vid Linköpings universitet och Kandidatprogrammet i pedagogik och folkhälsovetenskap, 180 HP vid Stockholms universitet (SU), samtidigt som jag fick jobbet som rådgivare i projektet Disabled Refugees Welcome – Rätten Till Arbete på Independent Living Institute (ILI). Just nu har jag påbörjat en praktikkurs vilket betyder att jag får praktisera allt jag har lärt mig på kandidatprogrammet vid SU. Så för tillfället (vecka 44-51) är ILI min praktikplats istället för min arbetsplats eftersom DRW – RTA är kopplad till både pedagogik och folkhälsa.
Mina arbetsuppgifter på DRW-RTA kommer att vara följande:
- Att vara involverad i RTA:s helhetsarbete och stödja arbetet projektet under praktikanttiden.
- Ett särskilt arbete ska genomföras för att uppfylla det som står i ILI:s projektansökan för år 3: ”att sammanställa erfarenheter om hälsa och integration via arbete i en skrift”. Detta ska göras genom att analysera de introduktionsintervjuer som DRW-RTA har genomfört med de flesta nya deltagarna men också genom de anteckningar projektet har från aktiviteter med projektdeltagare där hälsa diskuterades.
- Konkret ska två enkäter tas fram i samråd med resten av projektteamet. En för deltagarna i DRW-RTA:s Killgrupp och en för deltagarna i Arbetskaféerna.
- Andra uppgifter kommer att vara att tolka vid behov; översätta nyhetsbrevet; organisera Arbetskaféer; mm.
Tony Zolomyan