Under ett och samma tak samlas olika verksamheter och kompetenser inom Stockholms stad för att erbjuda migranter individanpassat stöd. I nära samarbete med ideella organisationer, region och myndigheter sker kunskapsutbyte och samverkan som främjar migranters rättigheter.
Olga Gren, samordnare på etableringscentrum och Fanta Touray Bittaye, gruppledare för samhällsvägledare, jobbar båda på Welcome house. De berättar hur processen kan se ut om en person söker stöd från verksamheten.
– När man kommer till oss på drop in kan man träffa personer inom olika roller som jobbcoach, studievägledare, samhällsvägledare, socialsekreterare och hälsokommunikatörer från Region Stockholm. Vi startar en dialog och försöker förstå de behov som individen har. Sen kan vi ge ett individanpassat stöd och hjälpa till med kontakter och ansökningar, berättar Olga Gren.
När det kommer till möjligheten att som migrant få ett arbete berättar Olga Gren att de har kontakter med arbetsgivare inom olika branscher, både i privat och offentlig sektor samt organisationer för civilsamhället men att Arbetsförmedlingen som myndighet har högsta ansvaret för frågan. På Welcome house går de gemensamt igenom individers personliga mål och behov tillsammans med dem för att kunna anpassa stödet. Många migranter har rätt till en anställning med lönebidrag, vilket är viktigt att informera om, berättar Olga Gren.
– Vi kan också hänvisa personer till vården för att de ska få en diagnos fastställd, det kan underlätta i utredningar om insatser, säger hon.
När en migrant kommer till stadsdelen får kommunen information om eventuella behov i förväg. Det kan till exempel handla om att en person är i behov av rullstol eller hjälpmedel, då kan Welcome house hyra en rullstol och hjälpa till med stöd medan kommunen och regionen utreder långsiktiga lösningar.
– Vi gör en kartläggning för behov och insatser och löser behoven kortsiktigt. Vi kan också hjälpa till att ansöka om insatser såsom färdtjänst och även boka tolkar. Vi har alltid en tanke på helheten och försöker att hitta lösningar, säger Fanta Touray Bittaye. Olga Gren fyller i:
– Vi har börjat jobba mer uppsökande då vi vet att alla inte tar sig till oss. Ett exempel är att vi knackar dörr och frågar vad man har för behov. Utifrån den information som vi får in kan vi skapa de lösningar som behövs, berättar hon.
Den stora fördelen med Welcome house är att det finns en bredd av representanter för verksamheter under ett och samma tak. Olga Gren och Fanta Touray Bittaye är båda överens om att den faktorn underlättar samarbetet sinsemellan. En lärdom de vill dela med sig av till andra kommuner är vikten av att fortsätta byta kunskap och erfarenheter.
– Det är viktigt att inte sluta lära sig av varandra. Man kan alltid bli bättre på saker och det gäller att fortsätta sträva efter förbättring och utvecklad kunskap. För oss är det viktigt att ha uppdaterad kunskap i hur regelverket fungerar så att vi kan hänvisa personer rätt. Samverkan mellan kommun, region och myndigheter är enormt viktigt, säger Olga Gren.