Bakgrund:
Många av DRWs1 deltagare; migranter med normbrytande funktionalitet, har det svårare på grund av COVID-19. Dessa människor har kommit till Sverige under den stora flyktingvågen och alla har hittills inte haft möjlighet att lära sig bra svenska eller bygga upp en stabil vardag. Detta beror på många saker men främst på otillgängliga boenden, avsaknad av sociala insatser och ett brett socialt nätverk. Många av DRWs deltagare har inte haft möjlighet att få en grundläggande utbildning i sina hemländer på grund av bl.a. stigma mot personer med normbrytande funktionalitet och låga förväntningar på gruppen.
Flera av dessa människor bor i socioekonomiskt svaga områden, har svårt att komma hemifrån och är isolerade. De som bor med anhöriga har svårare att distansera sig från varandra på grund av trångboddhet. Papperslösa faller ofta utanför sjukvård och förebyggande vårdinsatser. Tillgång till bil och större butiker brister.
Alla dessa faktorer försvårar situationen för de flesta av DRWs deltagare under COVID-19 krisen.
COVID-19, en utmaning:
COVID-19 är en utmaning. Innan COVID-19 fick många av DRWs deltagare stöd av släktingar, kompisar eller volontärer. Det var stöd med det fysiska och praktiska; för att handla, bära, flytta och annat som behövs för att få det dagliga livet att fungera. Inte minst fick de sällskap, som är mycket viktigt. Att personer hjälper och stödjer varandra gör att deltagarna mår bättre. Nu med Coronakrisen och isolering hemma får inte dessa individer det stöd eller sällskap de brukar få av vänner eller volontärer, vilket bidrar till att de mår allt sämre.
Det finns mycket oro och stress kring Corona. Många har svårt att förstå vad som händer, vad Folkhälsomyndigheten berättar under presskonferenserna och nyheter från andra myndigheter. De flesta deltagare pratar begränsad svenska och några kan inte följa med i samhällets utveckling under Coronakrisen. Detta orsakar ökad oro och stress.
Många har inga extra pengar för att köpa dator eller telefoner med tillräckligt bra teknik. Socialtjänsten betalar inte för internet eller mobilabonnemang men kräver att man ska kunna nås via telefon eller e-mail. Många får inte stöd för att köpa mat. Personer som med hjälp av vänner eller volontärer kunde köpa livsmedel från billiga affärer är nu tvungna att köpa dyrare mat från de butiker som ligger närmast.
De flesta av dessa personer är beroende av stöd och service från myndigheterna. Individer behöver ansöka om stödinsatser och bidrag och sedan rapportera hur och för vad de har använt pengarna. Dessa personer behöver dagligen ta kontakt och kommunicera med handläggare, vårdpersonal, skolor m.m. Olika dokument ska fyllas i och lämnas in: ansökningar, bevis för kostnader eller bevis om betalningar för att få bidrag eller försörjningsstöd.
Nu med Coronakrisen är de flesta mottagningar stängda och kommunikation ska ske digitalt. För att kunna ta del av den digitala världen krävs utrustning och kunskap. Det är inte lätt för många av DRWs deltagare migranter med normbrytande funktionalitet, som saknar både utrustning och kunskap i att använda utrustningen. En del av deltagarna får stöd av släktingar, kompisar eller volontärer. Det kan vara stöd för att förstå vad som krävs, språket eller hur en dator och olika program fungerar.
Vad behöver DRWs deltagare?
Behoven är många som beskrivits ovan, men gällande Coronakrisen dessutom:
-
- Extra stöd för att möjliggöra anskaffning av nödvändig teknik;
- Utbildning och träning för att minska kunskapsbristen om den digitala världen;
- Ersättning för personligt stöd som gått förlorat under Coronakrisen;
Brist på stöd hindrar integrationen och ökar ohälsan. DRW försöker stödja personer för att överbrygga hinder och minska ohälsan, men behoven är stora och många personer får inte sina rättigheter tillgodosedda.
Vad gör DRW under Coronakrisen?
DRW fortsätter verksamheten och stödjer de personer som söker hjälp. Teamet håller kontakt medoch stödjer projektdeltagarna. Telefonsamtal och träffar genomförs vid behov, med social distansering. DRW har stöttat flera individer med utbildning och träning i digitala kunskaper. DRW söker möjligheter genom andra aktörer för deltagarna att få tillgång till dator eller smarta mobiler och eget internet för att öka deras digitala kommunikation.
DRW arbetar med att bygga upp sin volontärverksamhet och uppmuntra deltagarna att utveckla kontakten med DRWs volontärer eller mentor. DRW kommer under hösten att fortsätta satsa på att skapa möjlighet till bl.a. familjematchning för gruppen.
DRW tar kontakt med flera organisationer för att hitta resurser för att kunna fortsätta arbetet med de mer än 100 deltagarna i verksamheten.
DRW och Framtiden
DRW har under dessa tre år endast skrapat på ytan inom området migranter med normbrytande funktionalitet. Coronakrisen har försvårat arbetet för integration av deltagarna och för ett bättre mottagande. DRW fortsätter bygga ut nätverket och hitta vägar för att främja en ömsesidig integration och för att bekämpa hinder som Coronakrisen orsakar.
13 juli – Jamie Bolling – DRWs Projektledare och Rahel Abebaw Atnafu – DRWs Rådgivare
——————-