Lars Karlström. Foto: Johanna Kaisjoki

Synlinjen – en supporttjänst av och till personer med synnedsättning

Synskadades Riksförbund, SRF, startade rådgivningstjänsten Synlinjen år 2020. Till Synlinjen kan vem som helst vända sig, via telefon eller mejl och på både svenska och engelska, om frågor som rör syn.

– Rådgivningstjänster är välbehövda. Synlinjen ger ovärderlig hjälp för de som kanske vänt sig till många ställen tidigare utan att få stöd, säger Lars Karlström som varit med sedan starten av Synlinjen.

Synlinjen kan tipsa personer om vilka ställen som är bra att bo på, men också att navigera i samhället, något som kan vara mycket svårt om man är ny i Sverige och inte vet var man ska vända sig för att få hjälp. Synskadades riksförbund ger också en möjlighet att träffa andra personer med synnedsättning för att få lite socialt stöd och pepp.

– Man kan fråga oss om hur man får tag i hjälpmedel och hur man tar sig till syncentralen för att få hjälp av vården, förklarar han.

Lars Karlström berättar att Synskadades riksförbund sett behov av en rådgivningstjänst eftersom många människor hör av sig med olika frågor till anställda på förbundet som inte alltid har haft så lätt att ge bra svar. Behovet fanns också för att få reda på- och göra en dokumentation av vilka frågor som ställs. Det går att vara anonym när man hör av sig till tjänsten och inga personliga uppgifter sparas. Vid starten av Synlinjen tog man också inspiration från Hörsellinjen av Hörselskadades riksförbund.

Han berättar om ett exempel där Synlinjen varit till hjälp för migranter med funktionsnedsättning. En myndighet ringde Synlinjen för att få reda på den bästa kommunen att placera en familj där en familjemedlem hade en synnedsättning.

– När det kommer till sociala rättigheter, såsom till exempel färdtjänst, kan det skilja sig mycket åt i olika regioner. De ville placera familjen på det ställe som funkade bäst. Synlinjen kunde då kolla upp vilka ställen som kunde fungera bättre än andra.

Lars Karlström berättar att det kan kännas utlämnande och ensamt att ha en synnedsättning. Det är värdefullt att kunna ringa till en tjänst och dela med sig av tankar och känslor som synskadad. Via Synlinjen får man kontakt med en person som har egen erfarenhet och gått igenom en liknande resa. Om man har fått en synnedsättning kan man känna sig hindrad från att utöva arbete och aktiviteter som man tidigare gjort, rådgivarna kan peppa en att tänka om.

– Synlinjen skapar ett hopp, för det finns personer som kan identifiera sig med dig och ge en trovärdig pepp. Till exempel kan flera relatera till hur det är att börja använda vit käpp. Det handlar om problemlösning tillsammans, säger Lars Karlström.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.